Efektywność ulg podatkowych

Globalny podatek wyrównawczy (Pillar II) to już całkiem niedaleka przyszłość, także dla polskich podatników. Będzie dotyczył grup o skonsolidowanych przychodach przekraczających 750 mln euro rocznie. Oznacza to między innymi zagrożenie dla atrakcyjności ulg podatkowych, takich jak Polska Strefa Inwestycji (Specjalne Strefy Ekonomiczne) i ulga na działalność badawczo-rozwojową B+R. W przypadku gdy efektywny poziom opodatkowania spadnie poniżej 15%, wystąpi obowiązek zapłaty podatku wyrównawczego.

Pillar II zawiera mechanizmy łagodzące negatywne skutki globalnego podatku wyrównawczego, pewne rozwiązania zostały także ujęte w projektowanych przepisach wdrażających podatek wyrównawczy do polskiego porządku prawnego. Nie są to jednak zabiegi wystarczające. Konieczne jest przekształcenie funkcjonujących ulg podatkowych.

Krajowa Rada Doradców Podatkowych (KRDP) zaproponowała zmianę ulgi w Polskiej Strefie Inwestycji. Nowy model miałby polegać na samodzielnym decydowaniu przez podatników o poziomie wykorzystania ulgi, w zależności od konkretnego przypadku, co miałoby być połączone z wydłużeniem okresu rozliczenia.

Wskazywane są opcje zmian nadające ulgom charakter zwrotny lub zbywalny. Ministerstwo Rozwoju i Technologii zaprezentowało rozwiązanie w postaci grantu gotówkowego, którego wartość byłaby uzależniona od wartości inwestycji, lokalizacji oraz liczby zadeklarowanych kryteriów jakościowych. Wsparcie byłoby dostępne od momentu zakończenia inwestycji w okresie 15 lat, a jego wysokość rosłaby wraz ze wzrostem rentowności. W oparciu o szczegółową kalkulację byłaby możliwa zmiana wydanych decyzji o wsparciu na pomoc w postaci grantu. Co więcej, podatnicy, których nie obejmie globalny podatek wyrównawczy, mogliby korzystać z ulg na bazie dotychczasowego mechanizmu.

Zmiany polegające na minimalizowaniu wpływu globalnego podatku wyrównawczego będą potrzebne także w zakresie ulgi na działalność badawczo-rozwojową (B+R). Podatnicy mają otrzymać wybór pomiędzy rozliczaniem ulgi na dotychczasowych zasadach a nowymi zasadami rozliczania ulgi, które spełniają definicję QRTC (ang. qualified refundable tax credit). Skorzystanie z nowych zasad ma być możliwe po spełnieniu określonych warunków, podkreślających transparentność podatnika. Nowe zasady mają zwiększyć elastyczność oraz dostępność ulgi. Podatnik ma mieć możliwość zastosowania ulgi w bieżącym okresie lub złożenia wniosku o zwrot niewykorzystanej ulgi w ciągu 3 lat od roku, w którym ujęto koszty kwalifikowane.

Ustawa o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r. Można mieć nadzieję, że w tym samym terminie prawodawca dokona zmian legislacyjnych dotyczących ulg podatkowych.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *