W przeciwieństwie do wcześniejszych założeń dotyczących zaostrzenia regulacji obecne projekty legislacyjne koncentrują się na ich uproszczeniu. W szczególności zniesiony ma zostać obowiązek publikowania strategii podatkowej, a w zakresie informowania o schematach polskie odrębności mają zostać wyeliminowane.
Zniesienie obowiązku publikowania strategii podatkowej
Jednym z kluczowych elementów deregulacji jest likwidacja obowiązku publikowania strategii podatkowej przez największe podmioty gospodarcze. Na podstawie obowiązujących przepisów przedsiębiorcy o przychodach przekraczających określony próg byli zobowiązani do ujawniania swoich praktyk podatkowych, co miało na celu zwiększenie transparentności systemu. Jednakże uznano, że obowiązek ten powiela inne wymogi raportowe i generuje zbędne obciążenia administracyjne dla przedsiębiorców. Według danych Ministerstwa Finansów na tej zmianie skorzysta około 4,3 tysiąca przedsiębiorców.
Dostosowanie raportowania schematów podatkowych do dyrektywy DAC6
Kolejną istotną zmianą jest ujednolicenie zasad raportowania schematów podatkowych zgodnie z unijną dyrektywą DAC6. Dotychczasowe polskie regulacje w tym zakresie były bardziej rygorystyczne niż wymogi unijne, co powodowało dodatkowe obowiązki dla podatników. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie procedur oraz eliminację krajowych odrębności, co powinno zwiększyć spójność systemu podatkowego i ułatwić przedsiębiorcom spełnianie obowiązków informacyjnych.
Przyszłość obowiązków informacyjnych podatników
Projektowane zmiany wpisują się w szerszy trend deregulacyjny, mający na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych i uproszczenie przepisów podatkowych. W przyszłości można spodziewać się dalszej harmonizacji polskiego prawa podatkowego z regulacjami unijnymi oraz rozwoju narzędzi cyfrowych wspierających raportowanie podatkowe. Możliwe jest także wprowadzenie nowych mechanizmów ułatwiających komunikację między podatnikami a organami skarbowymi.
Zmiany te mają na celu poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, eliminując zbędne obowiązki raportowe i dostosowując krajowe regulacje do standardów europejskich.
Być może w przyszłych zestawieniach Tax Foundation International Tax Competitiveness Index Polska zajmie wyższą pozycję niż obecna 31. na 38 państw OECD (2024).
Leave a Reply